Het commissiewerk, dat eigenlijk neerkomt op vrijwilligerswerk, bestaat uit het ontwikkelen van ISO- en NEN-normen. De meeste NEN-normen zijn afgeleid van of zelfs letterlijke vertalingen van internationale ISO-normen. De meeste uren gaan daarom zitten in het geven van commentaar op en het doen van verbetervoorstellen voor conceptversies van wat eerst wordt ontwikkeld als een ISO-norm.
Veel normen gaan niet alleen over vakinhoud maar beschrijven ook hoe een organisatie kan zorgen voor vakinhoudelijke kwaliteit door het inrichten van een kwaliteitssysteem. Zo'n systeem gaat niet alleen over vakinhoudelijke kwaliteitseisen of criteria waaraan een organisatie wil of moet voldoen, maar beschrijft ook uitgebreid de processen van zo'n systeem. Die processen bestaan onder andere uit plannen, inrichten, uitvoeren, meten, vergelijken (met de vastgestelde eisen/criteria) en verbeteren. Wie bekend is met kwaliteitssystemen herkent waarschijnlijk de zogenoemde PDCA-cyclus in deze opsomming. Die staat voor Plan - Do - Check - Act. Deze cyclus (of dit model) is ook de basis van de algemene ISO-kwaliteitsnormen van de ISO-9000-serie. Deze serie met onder andere de 'ISO 9000:2015: Quality management systems - Fundamentals and vocabulary' en de 'ISO 9001:2015: Quality management systems - Requirements' beschrijft een algemeen kwaliteitskader. Veel vakinhoudelijke oftewel sectorale kwaliteitsnormen zijn van de ISO-9000-serie afgeleid.
Zie voor meer informatie over de NEN-commissie Informatie- en archiefmanagement dit webadres: https://www.nen.nl/Home/Informatie-en-archiefmanagement.htm.
23 januari 2020
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een conceptwetsvoorstel voor een nieuwe Archiefwet gepubliceerd en hierop in een internetconsultatie reacties gevraagd. Ik heb daarop gereageerd met een reactie (reactie op website Parlementaire monitor) (reactie op Overheid.nl). De reactie bestaat uit antwoorden op vier standaardvragen en een uitgebreidere bijlage met in die bijlage de volgende hoofdpunten:
6 september 2016
De weerstand tegen de nieuwe Wet open overheid is gebaseerd op de vrees dat in- en uitvoering ervan moeilijk zal zijn en overheidsorganisaties veel uren en geld gaat kosten. Daarom pleitte bij de behandeling van het wetsvoorstel Woo in de Tweede Kamer zelfs minister Plasterk voor het eerst in kaart brengen van de kosten en andere gevolgen van de Woo. Een onderzoek daarnaar komt er nu alsnog. Minister Blok, die op dit moment Plasterk bij BZK vervangt, heeft daarover een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. Zie hier de brief.
Van belang in dit verband is ook de motie die de Tweede Kamer in de context van de Woo aannam over een actieplan voor het verbeteren van de archivering van overheden.
Een en ander betekent een paar dingen:
7 juni 2016
De Tweede Kamer nam op 19 april 2016 het wetsvoorstel voor de Wet open overheid (de Woo) aan, wel op een bijzondere manier, want de minister die de wet zou moeten uitvoeren, Plasterk van de PvdA, ontraadde het wetsvoorstel, terwijl onder andere de PvdA-fractie voor stemde. Sindsdien lag het wetsvoorstel voor behandeling bij de Eerste Kamer. Die besloot gezien alle discusies over onder andere de kosten en de uitvoerbaarheid van de wet tot eerst een expertmeeting. Die werd gehouden op 7 juni 2016 en maakte zichtbaar hoe verdeeld betrokken partijen zijn over het voorstel, niet zozeer met betrekking tot het doel, meer transparantie in een democratische rechtsstaat als Nederland, maar over die kosten en uitvoerbaarheid. Zie verder het dossier van het wetsvoorstel, het schriftelijke verslag van de expertmeeting en het voor relatieve insiders boeiende videoverslag.
14 april 2015
De samenwerking tussen ICTU en het Nationaal Archief bij het uitwerken van het NORA-thema Digitale duurzaamheid is begonnen. Voor mij betekent dat dat ik vanuit mijn NORA-rol nu rechtstreeks praat met de archiefspecialisten en informatiearchitecten van het Nationaal Archief. Zie verder het bijbehorende persbericht.